Πεζοπορία στο Πήλιο Χάνια – Τσαγκαράδα

Ξενοδοχεία, Αρχοντικά, ενοικιαζόμενα δωμάτια Πηλίο

ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ, ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

ΓΕΝΙΚΑ
Η διαδρομή που περιγράφεται εδώ είναι ίσως η ωραιότερη πορεία στο Πήλιο. Έχει μήκος περίπου 15.5 χλμ και η υψομετρική κλιμάκωση είναι ως εξής: ξεκίνημα στα 1200 μ (Χάνια), ανάβαση ως τα 1455 μ (κορυφή Δραμάλα) και στη συνέχεια κατάβαση στα 540 μ (Τσαγκαράδα). Η διαδρομή ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό παλιά μονοπάτια των υλοτόμων και των καρβουνιάρηδων. Παρότι στο μεγαλύτερο μέρος της είναι κατάβαση, είναι αρκετά απαιτητική καθώς οι κλίσεις είναι κατά τόπους έντονες, ο προσανατολισμός σε πολλά σημεία είναι δύσκολος και η σήμανση σε σημαντικό μέρος της είναι ανεπαρκής. Η προσπάθεια όμως θα σας ανταμοίψει με το παραπάνω καθώς πρόκειται για μία διαδρομή μοναδικής ομορφιάς που διασχίζει πυκνά δάση όπου τα δέντρα κυριολεκτικά κρύβουν τον ήλιο. Η περιγραφή της διαδρομής αρχίζει από το δρόμο Βόλου – Τσαγκαράδας στη διασταύρωση προς το χιονοδρομικό κέντρο.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από τη διασταύρωση για το χιονοδρομικό κέντρο (001), λίγο μετά τα Χάνια. Στο σημείο αυτό μπορούμε να φτάσουμε με τα δρομολόγια Βόλου- Ζαγοράς του ΚΤΕΛ.
Μετά από 300 μ συναντάμε τον πρώτο χώρο στάθμευσης του χιονοδρομικού (002), τον περνάμε συνεχίζοντας στον ασφαλτόδρομο, ο οποίος κάνει μια κάπως απότομη δεξιά στροφή.
Μετά από 420 μ συναντάμε ένα δεύτερο χώρο στάθμευσης όπου ο δρόμος διακλαδίζεται (003). Ο αριστερός κλάδος οδηγεί προς τον Κισσό ενώ εμείς ακολουθούμε το δεξιό κλάδο ο οποίος ανηφορίζει ελαφρά.
Σε απόσταση 370μ από τη διακλάδωση συναντάμε έναν ακόμη χώρο στάθμευσης (004). Εκεί ο δρόμος τελειώνει. Στα αριστερά μας υπάρχει ένα ξύλινο κιόσκι. Μετά το τέλος του δρόμου, υπάρχει καλντερίμι το οποίο συνεχίζει στην κατεύθυνση του δρόμου
Μετά από άλλα 370 μ αφήνουμε στα δεξιά μας ένα μεγάλο πέτρινο κτίσμα (αναψυκτήριο “Πλειάδες”, 005) και συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση στο καλντερίμι το οποίο εδώ μοιάζει περισσότερο με χωματόδρομο.
Μετά από άλλα 200 μ το καλντερίμι στρίβει απότομα δεξιά (006) ακριβώς κάτω από το συρματόσκοινο του αναβατήρα και ανεβαίνει προς το “σαλέ Αγριόλευκες”. Ακριβώς πάνω στη στροφή του καλντεριμιού φεύγουν δύο χωματόδρομοι. Ο ένας συνεχίζει ευθεία, όπως το καλντερίμι πριν τη στροφή του, και ο άλλος στρίβει δεξιά και ανηφορίζει. Αυτό το δεύτερο ανηφορικό χωματόδρομο ακολουθούμε.
Μετά από 90 μ συναντάμε μηχανήματα αναβατήρων και στο σημείο αυτό (007) δύο δρόμοι φεύγουν δεξιά προς το σαλέ. Δεν τους ακολουθούμε και συνεχίζουμε στο δρόμο μας ο οποίος κάνει μια αριστερή στροφή. Εκεί, λίγο μετά ανεβαίνοντας συναντάμε την πρώτη κίτρινη ταμπέλα της σήμανσης στα αριστερά μας.
Σε απόσταση 200 μ από τη διασταύρωση για το σαλέ, περνάμε κάτω από το συρματόσχοινο ενός αναβατήρα συνεχίζοντας την πορεία μας στο χωματόδρομο (008).
Μετά από άλλα 50 μ καταλήγουμε σε διακλάδωση. Ο αριστερός κλάδος κατηφορίζει προς τον Κισσό. Εμείς συνεχίζουμε στο δεξιό κλάδο που είναι ανηφορικός (009).
Μετά από άλλα 100μ καταλήγουμε πάλι σε διακλάδωση όπου ξεκινούν δύο χωματόδρομοι (010). Ο ένας (ο μικρότερος) αρχικά πάει ευθεία για λίγα μέτρα και μετά κατηφορίζει παράλληλά με το συρματόσχοινο του αναβατήρα ενώ ο άλλος φεύγει δεξιά και ανηφορίζει έχοντας το συρματόσχοινο στα αριστερά του. Αυτόν τον τελευταίο ακολουθούμε.
Μετά από 100 περίπου μέτρα ανάβασης στο χωματόδρομο, βρίσκουμε το μονοπάτι να φεύγει αριστερά ακριβώς κάτω από το συρματόσχοινο (011). Εκεί υπάρχει κίτρινη ταμπέλα (γράφει Χάνια) καθώς και κάποια κόκκινα σημάδια στα δέντρα. Από το σημείο αυτό ξεκινά ίσως το πιο όμορφο μονοπάτι του Πηλίου.
Σε 100 μ από το ξεκίνημά του, το μονοπάτι κάνει μια απότομη δεξιά στροφή και κατηφορίζει (012). Στο σημείο αυτό υπάρχει μικρή κίτρινη ταμπέλα αν και λίγο ξεθωριασμένη. Από το σημείο αυτό και εξής, λόγω της πυκνής βλάστησης, η λήψη του GPS χάνονταν σε αρκετά σημεία. Για το λόγο αυτό τα σημεία στο αρχείο plt είναι κάπως αραιά και παρουσιάζουν κάποια κενά.
Μετά από άλλα 350 μ πορείας σε πυκνό δάσος το μονοπάτι διασχίζει ένα μικρό ρέμα (013) και συνεχίζει στην απέναντι πλευρά του στην ίδια κατεύθυνση. Λίγο μετά το ρέμα το μονοπάτι ανηφορίζει ελαφρά με κάποια μικρά ζιγκ ζαγκ.
Σε 300 μ μετά το μικρό ρέμα συναντάμε κίτρινη ταμπέλα στα δεξιά μας (014). Το μονοπάτι κάνει μία ελαφριά αριστερή στροφή, φαρδαίνει και κατηφορίζει.
Μετά από άλλα 30 μ συναντάμε διακλάδωση μονοπατιών (015). Το δεξί οδηγεί προς την κορυφή Αγριόλευκες. Εμείς ακολουθούμε το αριστερό μονοπάτι.
Σε 300 μ από τη διακλάδωση συναντάμε ένα μικρό πλάτωμα με χαμηλή βλάστηση (016). Το μονοπάτι στρίβει και συνεχίζει λίγο αριστερότερα
Μετά από άλλα 90 μ καταλήγουμε σε μικρό προσήλιο πλάτωμα με φτέρες (017). Συνήθως εδώ το μονοπάτι στενεύει αρκετά, ειδικά την άνοιξη όταν οι φτέρες μεγαλώνουν. Στο σημεία αυτό δε θα συναντήσουμε πρόβλημα καθώς υπάρχει κίτρινη ταμπέλα σήμανσης και πριν και μετά το πλάτωμα.

Μετά από άλλα 270 μ φτάνουμε σε πετρώδες επικλινές ξέφωτο με χαμηλή βλάστηση (018). Εδώ πρέπει να κάνουμε δεξιά και να ανεβούμε (κάπως απότομα) στο ξέφωτο αυτό. Στη συνέχεια του μονοπατιού υπάρχει ταμπέλα (που γέρνει ελαφρώς..) καθώς και κόκκινα σημάδια στις πέτρες. Αφού ανεβούμε στο ξέφωτο 40-50 μέτρα βρίσκουμε στα αριστερά μας πάλι το μονοπάτι το οποίο και ακολουθούμε. Το μονοπάτι είναι παράλληλο στο αρχικό, απλώς είναι πιο ψηλά (και ανηφορίζει).
Μετά από άλλα 200 μ φτάνουμε σε πλάτωμα (ελαφρώς ανηφορικό) με χαμηλή βλάστηση και με αρκετά κομμένα δέντρα (019). Ακολουθούμε κόκκινα σημάδια στα δέντρα και κόκκινες κορδέλες. Για να βρούμε τα σημάδια κρατιόμαστε στο αριστερά άκρο του πλατώματος.
Μετά από άλλα 200μ το μονοπάτι κάνει μια απότομη αριστερή στροφή συνεχίζοντας να κατηφορίζει (020).
Μετά από 60 μ φτάνουμε σε προσήλια ράχη ελαφρώς κατηφορική στην αρχή και με πολλές φτέρες. Κατά τόπους κλείνει κι εδώ, αλλά η πορεία είναι σαφής (021).
Μετά από άλλα 270 μ φτάνουμε σε διασταύρωση μονοπατιών όπου υπάρχουν 4 (!) κίτρινες ταμπέλες (022). Εμείς πηγαίνουμε ευθεία (η ταμπέλα δείχνει προς Αγ. Γεώργιο). Το δεξί μονοπάτι οδηγεί στον Άγιο Λαυρέντιο και τα κάτω Λεχώνια.

Μετά από άλλα 600 μ περίπου, το μονοπάτι γίνεται φαρδύ και κατηφορίζει με αρκετά ίχνη διάβρωσης, μοιάζοντας σκαμμένο σα νεροφάγωμα (023).
Μετά από άλλα 60 μ περίπου συναντάμε στα δεξιά μας ένα πολύ μεγάλο βράχο γεμάτο βρύα (024).
Σε 80 μ από το βράχο φτάνουμε σε ένα ρέμα (025). Δεξιά, κατά τον άξονα του ρέματος, δείχνει ταμπέλα προς Άγιο Γεώργιο. Ευθεία απέναντι από το ρέμα ταμπέλα δείχνει προς Ξουρίχτι. Ακολουθούμε την πορεία αυτή, η οποία αρχικά είναι πολύ ανηφορική.
Μετά από 80 μ συναντάμε κάτι σαν εγκαταλειμένο χωματόδρομο (ή φαρδύ μονοπάτι) και τον ακολουθούμε δεξιά (026). Από το σημείο αυτό και εξής η λήψη του GPS είναι πολύ κακή και στο αρχείο plt υπάρχουν μεγάλα ευθύγραμμα τμήματα.
Μετά από 200 περίπου μέτρα το μονοπάτι μας καταλήγει σε χωματόδρομο. Εκεί δεν ακολουθούμε ούτε το χωματόδρομο προς τα αριστερά ούτε εκείνον που πάει δεξιά. Συνεχίζουμε στην ίδια περίπου κατεύθυνση, από μονοπάτι που ξεκινά ελάχιστα αριστερότερα στο χωματόδρομο. Στο σημείο αυτό υπάρχει και μια μικρή κίτρινη ταμπελίτσα καρφωμένη σε ένα δέντρο. Στην αρχή του μονοπατιού υπάρχουν λεπτοί πεσμένοι κορμοί.
Μετά από 250 μέτρα περίπου συναντάμε υπολείμματα μικρού κτίσματος (027). Πιθανότατα πρόκειται για καμίνι των καρβουνιάρηδων. Εκεί η σήμανση είναι αραιή. Για να ξαναβρούμε τα σημάδια πρέπει να προχωρήσουμε 20-30 μ πίσω από το καμίνι και να κάνουμε λίγο δεξιά. Το μονοπάτι συνεχίζει χωρίς να είναι σαφές. Απλώς πορευόμαστε μέσα στο δάσος ακολουθώντας σημάδια στα δέντρα, τα οποία είναι είτε κατακόρυφες γραμμές είτε σχήματος Ρ. Το μονοπάτι αυτό που ακολουθούμε περιτρέχει και παρακάμπτει την κορυφή Σχιτζουραύλι. (Σημ.: εναλλακτικά, μπορούμε να μην παρακάμψουμε την κορυφή ακολουθώντας τον τελευταίο χωματόδρομο που συναντήσαμε προς τα δεξιά).
Ακολουθώντας τα σημάδια, μετά από 700 μ καταλήγουμε σε διασταύρωση μονοπατιών (028). Εκεί υπάρχουν ταμπέλες: δεξιά δείχνει “Εύζωνας”, αριστερά “Δραμάλα” και απο εκεί που ήρθαμε “Μοναστηράκι”. Ακολουθούμε το αριστερότερο μονοπάτι.
Το μονοπάτι είναι για περίπου 180μ ασαφές, μετά ξεκαθαρίζει κάπως (029). Από το σημείο αυτό και εξής υπάρχουν κόκκινα σημάδια στα δέντρα και πλαστικές κορδέλες στα δέντρα.
Μετά από 530 μ συναντάμε διακλάδωση όπου φεύγουν τρία μονοπάτια (030). Εμείς ακολουθούμε το μεσαίο από αυτά.
Μετά από 250 μ η βλάστηση χαμηλώνει και υπάρχει διασταύρωση του μονοπατιού μας με κάποια δευτερεύοντα (031). Εμείς συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση περίπου 700.
Μετά από 70 μ μπαίνουμε σε μια ανηφορική περιοχή με χαμηλή βλάστηση και αρκετές φτέρες (032, 033).
Ανηφορίζοντας στο “ξέφωτο” αυτό ακολουθώντας την ίδια κατεύθυνση, στο πάνω μέρος του υπάρχει σωρός με πέτρες. Πίσω από αυτόν βρίσκουμε τη συνέχεια του μονοπατιού (034).
Μετά από 55 μ φτάνουμε στην κορυφή “Δραμάλα” (1455 μ), όπου συναντάμε και το τριγωνομετρικό κολωνάκι. Πάνω στο κολωνάκι υπάρχει βέλος που μας δείχνει την πορεία του μονοπατιού (035).
Σε 70 μ μετά την κορυφή, δείχνει να υπάρχει διακλάδωση μονοπατιών (036). Ακολουθούμε το δεξιό κλάδο και ακολουθούμε απαρέγκλιτα τα κόκκινα σημάδια που καθορίζουν την πορεία μας.
Μετά από 100 μ καταλήγουμε σε ένα φαρδύ μονοπάτι που μοιάζει με εγκαταλειμμένο χωματόδρομο (037). Εκεί κάνουμε αριστερά, όπως μας οδηγούν τα σημάδια.
Μετά από 80 μ καταλήγουμε σε ένα ακόμη ξέφωτο (038). Συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση και στο τέλος του, στο δεξί του μέρος βρίσκουμε ξανά τα σημάδια.

Μετά από 50 μ, το μονοπάτι που ακολουθούμε τελειώνει σε φαρδύ εγκαταλειμμένο χωματόδρομο (039). Εκεί κάνουμε αριστερά (υπάρχουν σημάδια).
Μετά από 520 μ καταλήγουμε σε διακλάδωση (040). Ένα μονοπάτι φεύγει δεξιά, είναι σκαμμένο στο έδαφος σα νεροφάγωμα και έχει κόκκινα σημάδια. Το μονοπάτι που οδεύει ευθεία ανηφορίζοντας ελαφρά δεν έχει σημάδια (τουλάχιστο στην αρχή του) και οδηγεί στο Μούρεσι.
Μετά από 30 μ ένα μονοπάτι έρχεται λοξά από τα αριστερά μας (είναι κλάδος του μονοπατιού προς το Μούρεσι) αλλά εμείς συνεχίζουμε στην ίδια πορεία (041).
Μετά από 150 μ χαμηλώνει και αραιώνει λίγο η βλάστηση και αρχίζουμε να έχουμε πολύ καλή θέα προς τον Παγασητικό (042). Συνεχίζουμε να ακολουθούμε ένα μονοπάτι σε αργιλώδες πλέον έδαφος. Το μονοπάτι συνεχίζει σε σκαμμένο έδαφος σα νεροφάγωμα.
Μετά από άλλα 100 μ φτάνουμε σε μια διακλάδωση όπου υπάρχει κίτρινη ταμπέλα (043). Εκεί πρέπει να κάνουμε αριστερά. Ο δεξιός κλάδος οδηγεί στον Άγιο Γεώργιο. Με το που περνάμε την ταμπέλα, υπάρχει κάτι σα μικρό ρεματάκι – νεροφάγωμα. Το ακολουθούμε αριστερά προς τα πάνω και βρίσκουμε τα πρώτα σημάδια του μονοπατιού μας. Είναι κι αυτό σκαμμένο σα νεροφάγωμα. Η βλάστηση γίνεται ξανά πολύ πυκνή και κατά συνέπεια η λήψη του GPS πολύ κακή…
Μετά από 640 μ καταλήγουμε σε ένα πλάτωμα (044). Στο σημείο αυτό τα σημάδια αραιώνουν, βλάστηση είναι πυκνή και η λήψη του GPS σχεδόν ανύπαρκτη. Εμείς από το σημείο αυτό, μέχρι το σημείο 045 παρεκκλίναμε της σωστής πορείας και πορευτήκαμε λίγο νοτιότερα περνώντας αρκετά μικρά ρέματα. Για να αποφύγετε αυτή την “κακοτοπιά”, από το σημείο 044 (πλάτωμα) ως το 045 ακολουθήστε σταθερή (!!) πορεία στις 750 και μετά από 2200 μ θα ξαναβρείτε τα σημάδια σε μια περιοχή όπου υπάρχουν πολλοί πεσμένοι κορμοί. Εκεί εξακολουθεί να μην υπάρχει σαφές μονοπάτι παρά μόνο σημάδια στα δέντρα μέσα σε πυκνό δάσος.
Μετά από 200 περίπου μέτρα, το μονοπάτι ξεκαθαρίζει κι έχει και στοιχεία καλντεριμιού. Κατεβαίνει ανάμεσα σε παλιές ζώνες υλοτόμησης με πολλούς κομμένους κορμούς (046).
Μετά από άλλα 140 μ καταλήγουμε σε εγκαταλειμμένο χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε δεξιά (047). Μετά από λίγα μέτρα ο χωματόδρομος τελειώνει και βρίσκουμε τα σημάδια λίγα μέτρα μπροστά, απέναντι στην προέκταση του χωματόδρομου. Το μονοπάτι είναι λίγο κλεισμένο από τη βλάστηση στην αρχή του.
Μετά από 220 μ βγαίνουμε από το πυκνό δάσος και καταλήγουμε σε έναν βράχο όπου υπάρχει γκρεμός με υπέροχη θέα (048), πραγματικό μπαλκόνι!!!. Εκεί κάνουμε αριστερά και κατηφορίζοντας σχεδόν παράλληλα με το γκρεμό βρίσκουμε ξανά τα σημάδια.
Το μονοπάτι κατηφορίζει αρκετά απότομα. Υπάρχουν και σημάδια αλλά ο προσανατολισμός είναι σταθερός και το ακολουθούμε χωρίς πρόβλημα.
Σε 350 μ από το γκρεμό με τη θέα, καταλήγουμε σε χωματόδρομο και ακριβώς απέναντι βρίσκουμε τα σημάδια που δείχνουν τη συνέχεια του μονοπατού (050). Τα σημάδια είναι ελαφρώς ξεθωριασμένα.
Μετά από άλλα 180 μ, κατηφορίζοντας προς την Τσαγκαράδα μπαίνουμε σε δάσος με καστανιές (051). Υπάρχουν αραιά πλέον σημάδια στα δέντρα αλλά και χωρίς αυτά πορευόμαστε χωρίς πρόβλημα καθώς δεν αλλάζουμε κατεύθυνση.
Μετά από άλλα 200 μ καταλήγουμε (κατηφορίζοντας κάπως απότομα) σε χωματόδρομο (052). Ακολουθούμε το χωματόδρομο αριστερά και μετά από 80 μ συναντάμε άλλο χωματόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε δεξιά (053).
Μετά από 1400 μ πορείας στο χωματόδρομο, συναντάμε στα δεξιά μας μεγάλη στέρνα – δεξαμενή και συνεχίζουμε την πορεία μας στο χωματόδρομο (054).
Μετά από άλλα 840 μ πορείας στο χωματόδρομο καταλήγουμε σε διασταύρωση όπου φεύγουν τρείς δρόμοι (δεξιά, αριστερά και ευθεία). Ακολουθούμε το δεξιο δρόμο (εκεί υπάρχει κολώνα ΔΕΗ) ο οποίος έχει στοιχεία καλντεριμιού (055). Σε λίγα μέτρα ο δρόμος τελειώνει σε μία δεξαμενή και τα κόκκινα σημάδια πάνω σε αυτή μας δείχνουν να πορευτούμε αριστερά ακολουθώντας το όριό της.
Το μονοπάτι είναι φαρδύ σα χωματόδρομος και πορευόμενοι σε αυτό, μετά από 230 μ συναντάμε τα πρώτα σπίτια της Τσαγκαράδας (056).
Μετά από 50 μ το μονοπάτι δείχνει να τελειώνει πίσω από ένα κτίσμα (057). Για να συνεχίσουμε την πορεία μας, εκεί κάνουμε δεξιά και αμέσως αριστερά (συνεχίζοντας ευθεία μπαίνουμε στο πάρκιν ενός ξενώνα). Το μονοπάτι κατηφορίζει προς τον κεντρικό ασφαλτόδρομο και λίγο πριν φτάσει σε αυτόν γίνεται καλντερίμι.
Το μονοπάτι καταλήγει στον ασφαλτόδρομο (058) στη συνοικία των Αγίων Ταξιαρχών. Ακολουθώντας τον ασφαλτόδρομο δεξιά και κάνοντας αριστερά στο πρώτο καλντερίμι που θα συναντήσουμε (υπάρχουν ταμπέλες) καταλήγουμε στην πολύ γραφική πλατεία της συνοικίας.
Από τον ασφαλτόδρομο μπορούμε να επιστρέψουμε στο Βόλο με το λεωφορείο που έρχεται από τον Αγ. Ιωάννη. Η άφιξή του στο σημείο αυτό γίνεται περίπου 45 λεπτά μετά την αναχώρησή του από τον Αγ. Ιωάννη. Μπορούμε επίσης να κατευθυνθούμε αριστερά και να φτάσουμε στην πλατεία της συνοικίας της Αγίας Παρασκευής, απ’ όπου μπορούμε να ακολουθήσουμε το καλντερίμι προς τη Νταμούχαρη. Η πορεία στο καλντερίμι αυτό, κυριολεκτικά ένα μπαλκόνι στο Αιγαίο, θα περιγραφεί σε μια από τις προσεχείς ανανεώσεις της σελίδας.

Πηγή…..linospapa.awardspace.co.uk

Δείτε τιμές και κάνετε κράτηση